leanforumbygg-japan

Senaste inläggen

Av Kajsa Simu - 26 maj 2015 16:01


2495 dagar utan arbetsplatsolyckor !! Slå det den som kan. Det är 6 år och 8 månader utan ens en mindre olycka. Det är imponerande! Vi besökte idag Isuzu Tokai – en underleverantör i tredje led till Toyota som klipper plåtar och levererar vidare. De har satt säkerheten som absolut viktigaste i sin produktion och leverans till nästa led och det märks. De jobbar med standardiserade arbetsrutiner och deras Kaizen arbete fokuserar mycket kring säkerhet.


Dagen inleddes dock med ett fortsatt teoripass där vi fick en djupare förståelse för såväl Jidoka som Kanban och standardiserat arbete. Självklart så pratade vi också vidare kring Kaizen och hur den standardiserade och normaliserade processen är så viktig för att Kaizenarbetet ska vara meningsfullt. För det är ju så att utan att ha en standardiserad process, som vi dessutom följer – så kan vi heller inte utmana och förbättra densamma. Att jobba med en ständig förbättring genom Kaizen innebär att man både har behovet av en förbättring och har en klar målbild med vad man vill åstadkomma – först då bör vi inleda ett Kaizenarbete. Att genomföra en förbättring för förbättringens egen skull utan koppling till att vi vill förbättra antingen säkerhet, kvalitet eller kostnad är inte meningsfullt.

För att riktigt förstå vad standardiserat arbetssätt innebär så har vi i kväll, utöver en heldag med teori och studiebesök också fått hemläxa i göra en egen beskrivning – med taktider, processkapacitet, maskintid och man-tid som vi ska redovisa för Sensei Yamashita imorognbitti. Först när vi visat att vi förstått så kommer vi att få fortsätta morgondagens övningar i deras träningslokaler. På morgondagens agenda står praktisk övning och rollspel i Kanban och Kaizen – om vi klarar morgonens teoretiska nålsöga vill säga…….


Vi har fulla dagar men njuter och insuper också mycket att Japan – och då tänker jag förstås på maten och omgivningen.  Vi äter traditionell dagens men det är verkligen något annat än matlådan hemma. Vi tog oss även tid för en promenad i närliggande villakvarter idag på lunchen – trots den drygt 30-gradiga värmen. Hela Kakamigahara består av små låga hus där endast någon enstaka byggnad är 5-8 våningar. Vackra trädgårdar med stora Bonsaiträd och många blommor.

       


Sist men inte minst så fångade jag även en hälsning från Taiichi Ohno själv till Toyotaägda GPS träningscenter där vi har våra teoretiska genomgångar.

 


Av Kajsa Simu - 25 maj 2015 12:51

Grunderna i det vi kallar för Lean – TPS – Toyota Production System

Till att börja med – syftet med TPS är att skapa värde och vinst MEN i harmoni med och genom att leva upp till vårt sociala samhällsansvar. I det här sammanhanget är både standardisering och TPS i sig självt enbart metoder för att uppnå syftet.

Med dessa ord inledde vår Sensei Hiroya Yamashita veckan och guidade oss sedan igenom grunderna i TPS. Vi har fått en genomgång av vad det innebär med Just-In-Time och Jidoka. Där innebörden av dessa begrepp förutsätter att vi ser på alla anställda som finns i företaget inte bara som resurser utan faktiskt också som tillgångar – och att det är skillnad på det. Kopplingen till slöserier ligger även det till företagets anställda. Eftersom alla anställda spenderar en stor del av sina liv på arbetet så är det av respekt för varje individ att man bidrar med något som är värdeskapande och inte behöver göra något som inte skapar värde. För att hitta dessa slöserier så måste vi ut på våra arbetsplatser – där det verkligen händer. En annan anledning att vara ute nära kärnverksamheten är att det lätt försvinner information i rapporter som presenteras. Inte av illvilja utan för att vi gärna lyfter fram det vi själva vill betona, inte sällan det som är bra och risken för ”frisserade” rapporter är uppenbar. Ledningen får med andra ord inte rätt och fullständig information för att kunna ta kloka beslut. Ansvaret för att få rätt information ligger dock på ledningen – de behöver gå ut i verksamheten och se med egna ögon! På Gifu Motors som vi besökt idag innebär det att stor del av ledningsmöten sker ute i verksamheten – på fabriksgolvet.

På fabriksgolvet sker även det ständigt och kontinuerligt pågående förbättringsarbetet – Kaizen.  Ständiga förbättringar – ett känt uttryck som är så självklart men ändå så svårt. Några sammanfattande punkter om Kaizen.

  • Alltid operatörer, eller översatt till byggspråk, våra yrekesarbetare och hantverkare i fokus. Det är de som kan styra såväl kostnader som kvalitet – det är här värde till kund blir verkligenhet.
  • Sätt människor i problem för att tvinga fram kreativa lösningar. Kan tyckas hårt att uttrycka det på det sättet men om vi inte utmanar oss själva och varandra så driver vi inte på utvecklingen.
  • Inga ursäkter! Använda din hjärna till att komma på bra idéer istället för nyttja den till att hitta på ursäkter för att inte komma vidare.

Vi har under den här veckan inga eller väldigt små möjligheter till digital dokumentation. På föreläsningar och övningar är det endast handskrivna noteringar som vi tar med. Inga foton då detta inte ger oss lika bra inlärning och det är en del av deras utbildningsfilosofi. Kanske något för oss att tänka på som gärna delar både bilder och foton för att göra det enkelt för våra åhörare, elever och studenter. Jag fick dock tillåtelse att ta en bild när vår Sensei Yamashita och tolk Yukiko Chiba föreläser och resonerar kring Kaizen arbete.

 

Nu återstår bara det själsrenande Japanska badet för dagen. Förväntningarna så långt är både infriade och överträffade och imorgon är en Ny dag med nya insikter och erfarenheter.

Av Kajsa Simu - 24 maj 2015 10:30

Vackert flygväder där vi innan det är dags att sova hinner så den häftiga bergskedjan - Uralbergen - högt kargt och öde känns det. När vi timman innan landing återigen ser ut genom fönstren passerar vi Nordkorea och jag blir berörd. Berörd och ödmjuk infördet faktum att där lever och bor människor som har så diamentralt olika förutsättningar jämfört med mig själv. Ödmjuk är även ett ord som kommer tillbaka till mig när vi landat och beger oss till Toyotas industrimuseum. Många av oss förknippar Toyota med bilar och har en uppfattning om att bakgrunden i familjeföretaget kommer från vävstolar. Här blir det väldigt tydligt att Toyotas vagg ligger i tillverkningen av vävstolar och framställande av tyger. Långt senare i Toyotas historia kommer bilar och andra produkter. I utvecklingen av vävstolar så var målsättningen att kunna tillverka utan att produktionsfel gick vidare till kunden - Jidoka eller "dra i snöret" - så som vi känner det kommer från den trasiga tråden som stoppar automatiskt stoppar vävstolen. Sakichi Toyodas övertygelse präglade företaget när the Toyota Group etablerades 1911 -No creative thing should put on the market unless fully proved in the commercial trial". Vi är alltså på tidigt 1900-tal. När så biltillverkningen sätteri gång så formuleras under 1930-talet fokuset på att kunden har högsta prioritet. Det innebär att det som vi idag försäker förstå och lära oss har Toyota haft med i sin företagskultur och i sina principer och värderingar i mer än 100 år.


   


Ödmjukhet var ordet för dagen!

Av Kajsa Simu - 22 maj 2015 13:00

Biljetterna utskrivna, väskan packad - nu återstår att säkerställa litteratur på flygresan och landa mentalt för att Go to Gemba

Ovido - Quiz & Flashcards