Direktlänk till inlägg 28 maj 2015
Susaki – ett litet familjeföretag med 23 anställda i utkanten av Kakagimahara. De är tredje ledets leverantör till Toyota som köper 40 % av deras volym. Fabriken ligger inklämt mellan bostadsområden och angränsande fält för odlingar. Det känns långt bort från både ny teknik och häftiga produktionssystem. Här möter vi företagets VD och tillika ägare som med stor entusiasm och glöd i ögonen berättar sin resa med Gifu Autobody och sedemera Toyota som kund.
Företagets grundare var far till mannen vi idag möte. Han startade företaget och levererade uteslutande delar till Gifu Autobody. I samband med att Toyota började införa Kanban till sina leverantörer 1969 så förde Gifu vidare kraven även till nästa led – i det här fallet familjeföretaget Suzaki. De jobbade då som de flesta företag gjorde – traditionell masstillverkning. Att använda Kanban var mest för att göra kunden nöjd men de förstod inte riktigt hur det var till nytta för dem själva.
- ”Vi såg dessa kort mest som information om artiklar och vilket antal som kunden önskade. Det var inget som påverkade vår produktion egentligen. Vi förstod inte alls i början….”
I samband med finanskrisen 1992 dök så ekonomin och många företag i Japan var överbelånade och stod på randen till att försvinna. Suzaki fick då ett ultimatum av Gifu för att få fortsätta att vara leverantör. Antingen så kommer du som fabrikschef till oss och tränar på TPS (Toyota Production System) i vår produktion eller så säger vi upp avtalet. Vi kommer under tiden av din frånvaro – 1 år – att tillsätta en fabriksledning från oss som ställer om er fabrik.
Inte mycket att välja på så fabrikschefen börjar som operatör i Gifu Autbodys fabrik och jobbar sig där upp till teamleader och gruppchef ute i fabriken. Han är kvar på träning under ett år innan han får förtroende att gå tillbaka och då med stöd från Gifus chefer och ledare.
Det går inte att ta miste på det engagemang och den entusiasm som den här mannen känner när han visar oss hur de idag styr sin produktion – 400 olika artiklar och leveranser till kund flera gånger om dagen. Han berättar vidare att många tycker att Toyota behandlar sina leverantörer tufft men han säger att det är en mycket ansvarstagande kund. De står för vad de säger men ställer samtidigt krav på oss att leverera, samtidigt som de hjälper oss att lyckas. Och vad gäller Kanban så lyser det när han visar oss hur de nu styr hela sitt produktionsflöde – ”nu har vi förstått – men det har tagit oss drygt 20 år”.
När vi avslutningsvis ställer frågan om leveransprecision med så stor spridning på produkter och täta leveranser så förstår han inte frågan – vi levererar det kunden behöver när de behöver – vad menar ni med precision?
Vi avslutar nu våra dagar i Gifu med GPS training center och ser fram emot studiebesök på en av Toyotas egna fabriker imorgon. Här är det förbokade tider för studiebesök med 90 dagars framförhållning, namn på alla som ska besöka och uppföljning på om man som besökare inte följer givna riktlinjer. Ordning och reda minsann.
Idag har iv fort ett resonemang med vår Sensei om vem det är som är företagets viktigaste person. Jobbar med med Lean i någon form så har vi lärt oss att det självklart är personen som skapar värde närmast kund. I byggsektorn är det våra hantverk...
Hur stor del av din hjärna använde du när du jobbar? Det var frågan som mötte oss i morse när vi träffade Sensei Akinori Hyoda. Vad svara man på det? Från forskning så vet vi att vi har stor kapacitet i vår hjärna men att vi faktiskt inte använde...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 | 23 |
24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
31 |
|||
|