leanforumbygg-japan

Direktlänk till inlägg 25 maj 2015

Grunderna i det vi kallar för Lean – TPS – Toyota Production System

Av Kajsa Simu - 25 maj 2015 12:51

Grunderna i det vi kallar för Lean – TPS – Toyota Production System

Till att börja med – syftet med TPS är att skapa värde och vinst MEN i harmoni med och genom att leva upp till vårt sociala samhällsansvar. I det här sammanhanget är både standardisering och TPS i sig självt enbart metoder för att uppnå syftet.

Med dessa ord inledde vår Sensei Hiroya Yamashita veckan och guidade oss sedan igenom grunderna i TPS. Vi har fått en genomgång av vad det innebär med Just-In-Time och Jidoka. Där innebörden av dessa begrepp förutsätter att vi ser på alla anställda som finns i företaget inte bara som resurser utan faktiskt också som tillgångar – och att det är skillnad på det. Kopplingen till slöserier ligger även det till företagets anställda. Eftersom alla anställda spenderar en stor del av sina liv på arbetet så är det av respekt för varje individ att man bidrar med något som är värdeskapande och inte behöver göra något som inte skapar värde. För att hitta dessa slöserier så måste vi ut på våra arbetsplatser – där det verkligen händer. En annan anledning att vara ute nära kärnverksamheten är att det lätt försvinner information i rapporter som presenteras. Inte av illvilja utan för att vi gärna lyfter fram det vi själva vill betona, inte sällan det som är bra och risken för ”frisserade” rapporter är uppenbar. Ledningen får med andra ord inte rätt och fullständig information för att kunna ta kloka beslut. Ansvaret för att få rätt information ligger dock på ledningen – de behöver gå ut i verksamheten och se med egna ögon! På Gifu Motors som vi besökt idag innebär det att stor del av ledningsmöten sker ute i verksamheten – på fabriksgolvet.

På fabriksgolvet sker även det ständigt och kontinuerligt pågående förbättringsarbetet – Kaizen.  Ständiga förbättringar – ett känt uttryck som är så självklart men ändå så svårt. Några sammanfattande punkter om Kaizen.

  • Alltid operatörer, eller översatt till byggspråk, våra yrekesarbetare och hantverkare i fokus. Det är de som kan styra såväl kostnader som kvalitet – det är här värde till kund blir verkligenhet.
  • Sätt människor i problem för att tvinga fram kreativa lösningar. Kan tyckas hårt att uttrycka det på det sättet men om vi inte utmanar oss själva och varandra så driver vi inte på utvecklingen.
  • Inga ursäkter! Använda din hjärna till att komma på bra idéer istället för nyttja den till att hitta på ursäkter för att inte komma vidare.

Vi har under den här veckan inga eller väldigt små möjligheter till digital dokumentation. På föreläsningar och övningar är det endast handskrivna noteringar som vi tar med. Inga foton då detta inte ger oss lika bra inlärning och det är en del av deras utbildningsfilosofi. Kanske något för oss att tänka på som gärna delar både bilder och foton för att göra det enkelt för våra åhörare, elever och studenter. Jag fick dock tillåtelse att ta en bild när vår Sensei Yamashita och tolk Yukiko Chiba föreläser och resonerar kring Kaizen arbete.

 

Nu återstår bara det själsrenande Japanska badet för dagen. Förväntningarna så långt är både infriade och överträffade och imorgon är en Ny dag med nya insikter och erfarenheter.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Kajsa Simu - 22 november 2015 13:36

Sista dagen den här veckan fick vi göra en ny bekantskap – Sensei Hattori. Med sin erfarenhet från såväl sin egen tid som mellanchef inom Toyotasfären och även del i deras förbättringsgrupper - Studygroups (återkommer till detta) under flera år...

Av Kajsa Simu - 19 november 2015 13:18

  Idag har iv fort ett resonemang med vår Sensei om vem det är som är företagets viktigaste person. Jobbar med med Lean i någon form så har vi lärt oss att det självklart är personen som skapar värde närmast kund. I byggsektorn är det våra hantverk...

Av Kajsa Simu - 18 november 2015 14:57

  Hoshin kanri – eller målstyrning som vi pratar om hos oss. Min betraktelse från den här horisonten är dock att det finns mycket som skiljer mellan det som hos oss kallas målstyrning och det som Toyota gör - Hoshin kanri. Hoshin kanri hand...

Av Kajsa Simu - 17 november 2015 12:03

  Hur stor del av din hjärna använde du när du jobbar? Det var frågan som mötte oss i morse när vi träffade Sensei Akinori Hyoda. Vad svara man på det? Från forskning så vet vi att vi har stor kapacitet i vår hjärna men att vi faktiskt inte använde...

Av Kajsa Simu - 16 november 2015 10:20

Tillbaka – om inte till framtiden så i alla fall till ett lärande som kan ta mig och förhoppningsvis fler till ett lärande om hur vi blir en del av och samtidigt starkare i framtiden. Vi träffades idag till lunch i Nagoya. Jag rätt utvilad oc...

Ovido - Quiz & Flashcards