leanforumbygg-japan

Direktlänk till inlägg 16 november 2015

Tillbaka till vägen till framtiden.....

Av Kajsa Simu - 16 november 2015 10:20

  • Tillbaka – om inte till framtiden så i alla fall till ett lärande som kan ta mig och förhoppningsvis fler till ett lärande om hur vi blir en del av och samtidigt starkare i framtiden. Vi träffades idag till lunch i Nagoya. Jag rätt utvilad och nöjd med att ha tagit mig på egen hand från Tokyo till givet lunchställe i Nagoya, de övriga betydlig mosigare efter att precis landat med flyget från Europa. Mina kursare den här gånger representerar både forskning, biltillverkning, gruvindustri och konsultsidan. En liten grupp där jag förväntar mig att få lära från vad hur andra företag antar sina utmaningar. Vårt första seminarie idag handlade om de utmaningar som Johan Bartler, Director Groups Trucks Strategy delade med sig av. Lärdomar han dragit i samband med sitt arbete för Volvo i Tokyo under 4 år. Han ansvarade då för arbetet med att integrera två företag i samband med att Volvo köpte upp lastbilsdelen från Nissan. Detta gjordes genom en stor satsning som i sin tur bestod av närmare 54 delprojekt av olika storlek och om fattning. Några saker eller kanske snarare begrepp vill jag särskilt lyfta fram från dagen:
  • Nema washi – förmågan att bygga förståelse och acceptans för ett beslut – innan beslut fattas. Jag brukar prata om förmågan att bygga koncensus för förslag och det är vad det här handlar om. Det kan även beskrivas som lobbying för ett förslag med syftet att säkerställa att alla som berörs vet båda varför, vad och hur något är tänkt att genomföras. Till detta kommer även att jobba med piloter – eller som Johan uttryckte det - Seeing is believing. Nyckeln är att med små steg – testa och lära – innan man går vidare med såväl beslut, projekt och införanden. Det innebär att när väl beslut fattas eller ett införande/genomförande av en förändring sker – så är alla med, följer fattade beslut och genomför – med stort engagemang. Alla förstår nämligen Varför, Vad och Hur!
  • Omotenashi – gästfrihet och kundfokus, artighet och gott uppförande är normen för att möta gäster och kunder. Detta är mycket tydligt när anländer i Japan - oavsett som turist eller vid ett affärsmöte - folk säga hej och försöker att hjälpa trots att vi många gånger inte kan koderna för gott uppförande. Detta tar sig uttryck i allt ifrån hur man förväntas lämna och ta emot visitkort men även i så små saker som att skornaꜗ ställ i ”rätt riktning” till dig när du ska lämna restaurangen. Man lägger mycket tid på omsorgen för sina kunder och att bygga relationen är allt. Här finns det en del att lära för oss alla – små detaljer som faktiskt gör skillnad på hur vi uppfattar och känner respekt och tillit för varandra. För visst är det så - att den som frågar och bryr sig om hur jag mår och vad jag behöver – alltid är den som jag känner mer förtroende för jämför med den som tar mig för givet. Vi är alla människor och vi är inte mer komplicerande än så  De starka visdomsorden för idag var i alla fall att all verklig förändring startar med relationer och tillit! Nu väntar en god Japanska middag och jag ser redan fram emot en morgondag med nya kunskaper att ta in. ꜗ) När man äter på en traditionell japansk restaurang så tar man alltid av sig skorna, som ställs nära entrén, innan man går in i matsalen.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kajsa Simu - 22 november 2015 13:36

Sista dagen den här veckan fick vi göra en ny bekantskap – Sensei Hattori. Med sin erfarenhet från såväl sin egen tid som mellanchef inom Toyotasfären och även del i deras förbättringsgrupper - Studygroups (återkommer till detta) under flera år...

Av Kajsa Simu - 19 november 2015 13:18

  Idag har iv fort ett resonemang med vår Sensei om vem det är som är företagets viktigaste person. Jobbar med med Lean i någon form så har vi lärt oss att det självklart är personen som skapar värde närmast kund. I byggsektorn är det våra hantverk...

Av Kajsa Simu - 18 november 2015 14:57

  Hoshin kanri – eller målstyrning som vi pratar om hos oss. Min betraktelse från den här horisonten är dock att det finns mycket som skiljer mellan det som hos oss kallas målstyrning och det som Toyota gör - Hoshin kanri. Hoshin kanri hand...

Av Kajsa Simu - 17 november 2015 12:03

  Hur stor del av din hjärna använde du när du jobbar? Det var frågan som mötte oss i morse när vi träffade Sensei Akinori Hyoda. Vad svara man på det? Från forskning så vet vi att vi har stor kapacitet i vår hjärna men att vi faktiskt inte använde...

Av Kajsa Simu - 1 juni 2015 13:16

Mecka för Lean nördar eller bara fantastisk teknikhistoria Sista dagen på vår kursvecka och vi ska till Toyota och Toyota City. Nykammade och med nystrukna kläder kliver vi in och närmar oss det allra innersta i det vi i västvärlden döpt till Lean ...

Ovido - Quiz & Flashcards